Page 6 - Niezbednik_06FBrek
P. 6
Nowości
jest kwestią autonomii uczelni, a resort nie zamierza w międzynarodowych grantach i badaniach. Jaro-
„ręcznie sterować uczelniami”. sław Gowin podkreślił natomiast, że nie będzie żad-
nej próby arbitralnego wskazywania, iż ta czy inna
Jeśli chodzi o zapowiadany wcześniej pro- uczelnia ma być wiodąca.
ces wyłaniania uczelni wiodących, minister wska-
zał, że będzie on się dokonywał samoistnie przez Źródło: www.nauka.gov.pl oraz PAP
ułatwienie najlepszym grupom badawczym udziału
oprac. red.
DŁruinkża. Bsairkb-aMra akowska
ICT4edu Spółka z o.o. Wrocław
Informacje od wicepremiera odebrać można jako W marcu 2015 r. Ministerstwo Gospodarki ogło-
sygnał dla środowiska akademickiego, że podejmowane siło listę 19 krajowych inteligentnych specjalizacji
w resorcie działania nie będą miały charakteru rewolu- (są to obszary z zakresu B+R+I) zidentyfikowanych dla
cyjnego, lecz w znacznej mierze wpisywać się będą w do- polskiej gospodarki i nauki. Bez wątpienia w ramach
tychczasowe koncepcje i inicjatywy rozwojowe. tych obszarów istnieją możliwości oraz potrzeby ba-
dań i innowacji o charakterze społecznym i/lub huma-
Odbiurokratyzowanie uczelni przy systema- nistycznym. Jednak chyba trudno byłoby wykreować
tycznym doskonaleniu jakości kształcenia (a szczegól- dwie kolejne, niezależne od już sformułowanych, spe-
nie przejścia, w ramach poszczególnych uczelni, od cjalizacje o charakterze społecznym i humanistycz-
sformalizowanych systemów zapewniania jakości do nym.
kształtowania uczelnianej kultury jakości) to cele, które
postawiła sobie Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyż- Zapowiedziane zmiany, dotyczące trzech
szego na początku 2015 r. Cele te wynikają z uczest- ścieżek kariery kadry uczelnianej, należałoby chy-
nictwa Polski w Procesie Bolońskim oraz wpisują się ba odbierać jako zapowiedź pewnych uregulowań
w międzynarodowe Standardy i Wskazówki w zakresie formalnoprawnych oczekiwanych i zapowiadanych
Zapewniania Jakości w Europejskim Obszarze Szkolni- od dłuższego czasu. Faktycznie bowiem wśród kadr
ctwa Wyższego. Polska uczestniczy w Procesie Boloń- wielu uczelni zatrudniani są pracownicy wszystkich
skim od 1999 r. trzech „profili”, czyli zarówno naukowo-dydaktyczni,
jak i zajmujący się głównie dydaktyką (lektorzy, wy-
Potrzeba innowacyjności w gospodarce i od- kładowcy, instruktorzy) oraz badawczy. Obecnie jed-
powiedniego do takich działań przygotowania ab- nak tylko ta pierwsza grupa to cenny w środowisku
solwentów wyższych uczelni jest przedmiotem „kapitał ludzki”.
różnorodnych inicjatyw od wielu lat. Orientacja na
zwiększenie innowacyjności gospodarki i nauki zo- Pewne zaniepokojenie może budzić stwierdze-
stała zintensyfikowana wraz z podjęciem prac nad nie, że proces wyłaniania uczelni wiodących będzie
programem Horyzont 2020, który wyznaczył kierunki się dokonywał „(… )samoistnie przez ułatwienie naj-
i możliwości działania dla polskich ośrodków nauko- lepszym grupom badawczym udziału w międzyna-
wych i badawczych na lata 2014–2020. Swoje popar- rodowych grantach i badaniach (…)”. Można zatem
cie dla planowanych zamierzeń i chęć uczestnictwa obawiać się braku równości w dostępie do tych badań
w planowanych przedsięwzięciach, czyli tzw. „Pakt i grantów dla wszystkich uczelni oraz podmiotów ba-
dla Horyzontu 2020”, podpisało dotychczas 351 uczel- dawczych. Pozostaje żywić nadzieję, że takie domnie-
ni i instytutów badawczych. manie nie było intencją wypowiedzi Pana Ministra…
6 NiezbednikAkademicki@pwn.pl